του Γιάννη Μαρίνου
Σαβ, 17 Δεκεμβρίου 2022 – 08:45
Μετά από δεκαετίες μιζέριας, τεράστιων ζημιών και βαρύτατου κόστους για το Δημόσιο και την εθνική οικονομία φαίνεται ότι ζούμε μια νεκρανάσταση. Τα ναυπηγεία μας το ένα μετά το άλλο επανενεργοποιούνται και υπόσχονται αμοιβαία επωφελή συνεργασία με την ελληνική εμπορική ναυτιλία.
Και καθώς η τελευταία είναι η μεγαλύτερη παγκοσμίως, λογικά θα εξασφαλίσει πελατεία και στα ελληνικά ναυπηγεία, αρκεί αυτά να προσφέρουν διεθνείς τιμές, συνέπεια και το προσωπικό τους να ξεχάσει τις συνεχείς απαιτήσεις και τις αλλεπάλληλες απεργίες που έδιωξαν από τα ναυπηγεία μας την πελατεία τους.
Η αρχή είχε γίνει πριν από λίγα χρόνια από το Νεώριο Σύρου, το οποίο λειτουργώντας με διεθνείς προδιαγραφές και μακράν των κρατικοδίαιτων και αναποτελεσματικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, συνιστά ήδη το πρότυπο για τα υπό αναβίωση ναυπηγεία της Αττικής. Αρκεί μόνο να αναφερθεί ότι έως το 2022 είχαν ολοκληρωθεί σε αυτό 350 επισκευές πλοίων όλων των τύπων.
Πριν από λίγες μέρες εγκαινιάστηκε επισήμως η επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας υπό την αμερικανική εταιρεία Onex που ήδη μεγαλουργεί στο Νεώριο Σύρου. Ηδη κατέπλευσε για επισκευή φορτηγό της Star Bulk Carriers – Star Cleo 56.000 τόνων του εφοπλιστή Πέτρου Παππά, ο οποίος ελέγχει 128 φορτηγά πλοία. Στα Ναυπηγεία Ελευσίνας η αμερικανική τράπεζα DFC έχει ήδη δώσει έγκριση για κεφάλαια ύψους 102 εκατομμυρίων ευρώ υπό μορφή δανείου. Αναμένεται η επικύρωση του σχεδίου εξυγίανσης από το αρμόδιο δικαστήριο ενώ η ανάδοχος εταιρεία Onex σε συνεργασία με τους εργαζομένους προετοιμάζουν τα ναυπηγεία ώστε να είναι σε πλήρη λειτουργία έως τον Αύγουστο του 2023. Ηδη η ανάδοχος εταιρεία έχει προχωρήσει σε συνεργασία με τον ιταλικό όμιλο Fincantieri την τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία ναυπηγήσεων στον κόσμο. Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας διαθέτουν τρεις δεξαμενές στις οποίες μπορεί να δεξαμενιστούν πλοία έως και 120.000 τόνων. Σημειωτέον ότι στα δύο ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου, τα οποία ελέγχονται από την ίδια ελληνοαμερικανική εταιρεία Onex, θα δημιουργηθούν και σχολές εργατοτεχνητών.
Το άλλο μεγάλο ναυπηγείο του Σκαραμαγκά αναμένεται να μεταβιβαστεί στον πλειοδοτήσαντα στον σχετικό διαγωνισμό εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, έναν από τους μεγαλύτερους πλοιοκτήτες παγκοσμίως. Στο συγκεκριμένο ναυπηγείο, που ιδρύθηκε από τον αείμνηστο Σταύρο Νιάρχο, μετά από δεκαετίες περιπετειών λόγω κυρίως της κρατικοποίησής του, των ασταμάτητων απεργιών και σπατάλης εκατοντάδων εκατομμυρίων, προβλέπονται σημαντικές καινοτομίες. Μεταξύ άλλων θα κατασκευάζει ηλεκτρονικά συστήματα και σύγχρονες τεχνολογίες για σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού και θα ναυπηγεί και συντηρεί γιοτ. Το ναυπηγείο διαθέτει δύο μόνιμες δεξαμενές 500.000 και 250.000 τόνων και τρεις μικρότερες.
Στα τρία μεγάλα ναυπηγεία, που ήδη υπόσχονται λαμπρές προοπτικές μετά από δεκαετίες μιζέριας και ζημιών ως κρατικά, θα πρέπει να προστεθούν και τα μικρά ναυπηγεία που λειτουργούν ευδοκίμως στο Πέραμα τα οποία διατήρησαν ασταμάτητα τη ναυπηγική παράδοση της χώρας στα χρόνια που τα μεγάλα ναυπηγεία είχαν παραδοθεί στα ανίκανα χέρια του Δημοσίου και τον πιο αρνητικό ελληνικό συνδικαλισμό. Ευχή του προέδρου του ΕΒΕΠ Πειραιά κ. Κορκίδη είναι τα τρία ναυπηγεία να λειτουργήσουν συμπληρωματικά το ένα στο άλλο και όχι ανταγωνιστικά όπως στο αρνητικό παρελθόν.
(από την εφημερίδα “ΤΟ ΒΗΜΑ”)
στο https://www.energia.gr/article/197580/h-anagennhsh-ton-nayphgeion-mas