Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία

Δεν εξηγείται διαφορετικά. Κάποιος μας καταράστηκε να τσακωνόμαστε για όλα. Οι Αθηναίοι με τους Σπαρτιάτες. Τον Κολοκοτρώνη τον βάλαμε φυλακή. Τον Καποδίστρια τον φάγαμε μπροστά στην εκκλησία, χάσαμε πολλά χρόνια και πολλά εκατομμύρια για το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού και για το μετρό της Θεσσαλονίκης. Τώρα τσακωνόμαστε γιατί ένα κοινωφελές ίδρυμα θέλει να βοηθήσει σε έναν τομέα που όλοι αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει πρόβλημα: την Παιδεία. Όπως πολύ σωστά το διατύπωσε ο Edmund Burke: «Education is the cheapest defense of nations» («Η παιδεία είναι η φθηνότερη άμυνα για τα έθνη»). Τι να ξέρει αυτός;
Εμείς γνωρίζουμε καλύτερα και δεν θέλουμε κανένας να ανακατεύεται με τη δημόσια δωρεάν παιδεία, προ πάντων οι εφοπλιστές.

Για τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜΩΣ) είναι το σημερινό θέμα, αλλά πρέπει να κάνω μερικές διευκρινίσεις, γιατί η συκοφαντία και η κακία πάει σύννεφο στον τόπο μας. Από το 2012 οποιαδήποτε δραστηριότητά μου, ακόμα και η συνεργασία μου με την «Κ», γίνεται pro bono, δηλαδή χωρίς καμία αμοιβή χρηματική ή σε είδος. Εντούτοις, επιστολογράφος στην «Κ» με κατηγόρησε ότι για τα άρθρα μου σχετικά με τις τράπεζες «[…] δεν χρειάζεται –νομίζω– ένας εξαρτώμενος οικονομικά από τα πιστωτικά ιδρύματα να γίνεται βασιλικότερος του βασιλέως». Επειδή ακριβώς θα στηρίξω την υπόθεση των ΔΗΜΩΣ, δηλώνω κατηγορηματικά ότι δεν έχω καμία απολύτως σχέση με το Ίδρυμα Ωνάση.

Αισθάνομαι όμως την υποχρέωση να το κάνω, γιατί το Ωνάσειο Νοσοκομείο και ο γιατρός Άλκης Μιχάλης μού έσωσαν τη ζωή το 2008, όταν βρέθηκα εκεί με οξύ πνευμονικό οίδημα και ελαττωματική βαλβίδα. Την οποία μου την επιδιόρθωσαν τόσο καλά, ώστε από τότε έχουν περάσει 17 χρόνια και δεν έχω κανένα πρόβλημα. Θα γράψω και για το νοσοκομείο, αλλά πάμε πρώτα στα σχολεία.

Σε κάποιο site αριστερής ιδεολογίας βρήκα ένα επώνυμο κείμενο από όπου αντιγράφω ένα απόσπασμα: «[…] Το Ίδρυμα Ωνάση που χρηματοδοτεί τα σχολεία με τόσα λεφτά θα έχει και λόγο στα προγράμματα των σχολείων. Και μπορεί να μην μπορεί να παρέμβει στο κυρίως πρόγραμμα, αλλά μπορεί να παρέμβει στις επιπλέον δραστηριότητες, στις εκδηλώσεις, στις δράσεις του σχολείου στρέφοντάς το προς συγκεκριμένη κατεύθυνση. Για να μην πω για τις παρεμβάσεις που μπορεί να γίνουν στην αξιολόγηση και την πρόσληψη προσωπικού στα εν λόγω σχολεία και να έχουμε προτιμήσεις συγκεκριμένης ιδεολογίας.

Είναι πρώτη φορά που δημόσιο σχολείο μπαίνει κάτω από ένα ιδιωτικό ίδρυμα. Δεν γνωρίζω πουθενά στον κόσμο να έχει γίνει τέτοιο πράγμα. Ιδιώτες ιδρύουν δικά τους σχολεία. Να “αγοράζουν” δημόσια σχολεία για να περάσουν τις ατζέντες τους, γιατί περί αυτού πρόκειται, μόνο στο Μπανανιστάν.
Εάν ήθελε το ίδρυμα να έκανε τις δωρεές του σε εξοπλισμό και υποτροφίες. Δεν χρειαζόταν ούτε το όνομα Ωνάσειο σε δημόσια σχολεία ούτε αυτές οι συμφωνίες.

Βέβαια, ένα δικό του σχολείο, θα στοίχιζε πολλαπλάσια χρήματα, καθώς θα επιβαρυνόταν με τις μισθοδοσίες των εκπαιδευτικών, που τώρα πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος, για να κάνει το Ίδρυμα Ωνάση τις πολιτικές του».

Επισήμανα με έντονα στοιχεία τα ψέματα που λέγονται προκειμένου να περάσουν το δηλητήριό τους σε δασκάλους, γονείς και παιδιά. Και φυσικά πέτυχαν τον σκοπό τους αφού βλέπουμε συνεχείς κινητοποιήσεις από όλους εναντίον της πρωτοβουλίας αυτής. Ελάτε όμως να δούμε την πραγματικότητα ώστε να έχετε τη δική σας άποψη για το θέμα.

Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε από τη Ν.Δ., το ΠΑΣΟΚ και την Πλεύση Ελευθερίας, που αντιπροσωπεύουν περίπου τα 2/3 της Βουλής. Το μοντέλο συνεργασίας Δημοσίου και ιδιωτών είναι ακριβώς το ίδιο με το οποίο λειτουργεί με επιτυχία το Ωνάσειο Νοσοκομείο. Δηλαδή, το Ίδρυμα αναλαμβάνει μόνο τα κεφαλαιουχικά έξοδα και τη συντήρηση των υποδομών, ενώ το Δημόσιο αναλαμβάνει τα λειτουργικά έξοδα, που είναι κυρίως η μισθοδοσία.

Αρχίζουμε από τα βασικά. Δεν δημιουργούνται ούτε καταργούνται σχολεία. Αυτά που έχουν επιλεγεί είναι υφιστάμενα δημόσια σχολεία σε περιοχές όπου αντιμετωπίζουν οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις. Για παράδειγμα, σαν πρώτη επιλογή έχουμε το Πέραμα, το Περιστέρι, την Κυψέλη, τον Κολωνό και το Μενίδι. Στη Θεσσαλονίκη είναι στον Εύοσμο και στην Ξηροκρήνη. Επίσης έχουν επιλεγεί σχολεία στην Κοζάνη, στη Ρόδο και στο Ηράκλειο. Η αναβάθμιση δίνει νέες δυνατότητες σε μαθητές και μαθήτριες των περιοχών αυτών. Εξασφαλίζεται προτεραιότητα στην τοπική κοινωνία, αφού το 40%- 60% των μαθητών θα προέρχονται από το δημοτικό διαμέρισμα ή τον δήμο όπου λειτουργούν.

Δεν δημιουργούνται ούτε καταργούνται σχολεία. Αυτά που έχουν επιλεγεί είναι υφιστάμενα δημόσια σχολεία σε περιοχές όπου αντιμετωπίζουν οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις.
Τα ΔΗΜΩΣ θα υπάγονται και θα εποπτεύονται από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Θα διοικούνται από 9μελή διοικούσα επιτροπή, η πλειοψηφία των μελών της οποίας θα ορίζεται από το υπουργείο.

Όσοι μαθητές φοιτούν στα σχολεία αυτά παραμένουν μέχρι να τελειώσουν και απολαμβάνουν τις αυξημένες δυνατότητες του αναβαθμισμένου σχολείου. Δεν χρειάζονται εξετάσεις. Μόνο για τους νέους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου θα υπάρχουν εισαγωγικές εξετάσεις. Έχει διευκρινιστεί ότι οι εξετάσεις αυτές δεν είναι παρόμοιες με αυτές των Προτύπων που είναι σχετικά δύσκολες. Στους μαθητές που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις θα παρέχεται επιπλέον υποστήριξη με στόχο την ενίσχυση των γνώσεών τους.

Οι καθηγητές που σήμερα διδάσκουν μπορούν να παραμείνουν για δύο χρόνια και μετά έχουν το δικαίωμα να συνεχίσουν στο ίδιο σχολείο. Εξακολουθούν να είναι δημόσιοι υπάλληλοι και ακολουθούν το μισθολόγιο του Δημοσίου. Το Ίδρυμα δεν έχει καμία σχέση με την επιλογή τους. Θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν προγράμματα επιμόρφωσης. Το ωράριό τους θα είναι ίδιο με άλλα σχολεία. Για τη συμμετοχή τους στους Ομίλους θα λαμβάνουν επιπλέον αμοιβή 320 ευρώ για 6 ώρες την εβδομάδα. Η αμοιβή πληρώνεται από το Ίδρυμα Ωνάση.

Στις δραστηριότητες περιλαμβάνονται οι Όμιλοι και τα Σύνολα που ανοίγουν νέους ορίζοντες σε τομείς όπως οι επιστήμες, η ελληνική γλώσσα, η ψηφιακή τεχνολογία, οι ξένες γλώσσες, οι τέχνες, ο πολιτισμός και ο αθλητισμός. Οι Όμιλοι και τα Σύνολα είναι ανοικτά στην τοπική κοινωνία επιτρέποντας τη συμμετοχή μαθητών από άλλα σχολεία της περιοχής.

Θα μπορούσα να γράψω για την πρόσβαση από ΑμεΑ και μαθητές με ειδικές ανάγκες, αλλά πιστεύω ότι ανέδειξα την οπισθοδρομική αντιμετώπιση από την Αριστερά. Το κόστος για το Ίδρυμα είναι 160 εκατ. ευρώ για τα πρώτα 12 χρόνια λειτουργίας των σχολείων και η πρόθεση του Ιδρύματος είναι να συνεχίσει και μετά την οικονομική στήριξη των ΔΗΜΩΣ.

Αυτή είναι η πραγματικότητα και μου είναι αδύνατο να καταλάβω γιατί γίνονται κινητοποιήσεις εναντίον των σχολείων αυτών.

Λίγα λόγια για το Ωνάσειο Νοσοκομείο, το οποίο λειτουργεί με επιτυχία εδώ και 30 χρόνια και είναι υπόδειγμα της άψογης συνεργασίας του Δημοσίου με το Ίδρυμα Ωνάση, και αποτέλεσε το πρότυπο βάσει του οποίου γίνεται η δωρεά για τα ΔΗΜΩΣ. Η πρώτη παρατήρησή μου αφορά τη νομοθεσία λειτουργίας του νοσοκομείου. Ο τελευταίος νόμος ψηφίστηκε με κυβέρνηση Σύριζα το 2017 και τη στήριξη Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ και άλλων κομμάτων. Ακριβώς για τον λόγο αυτό δεν μπορώ να καταλάβω τη στάση του Σύριζα στα ΔΗΜΩΣ.

Από το Ωνάσειο, στα 30 χρόνια λειτουργίας του, έχουν περάσει 700.000 ασθενείς. Σήμερα εξυπηρετεί γύρω στους 65.000 ασθενείς τον χρόνο. Είναι δημόσιο νοσοκομείο και ο ασθενής του ΕΟΠΥΥ δεν πληρώνει τίποτα παραπάνω από ό,τι θα πλήρωνε στον Ευαγγελισμό ή στο «Γεννηματάς». Μόνο αν θέλει κάποιος μονόκλινο πληρώνει ουσιαστικά για το «ξενοδοχειακό» μέρος. Η νέα πτέρυγα μεταμοσχεύσεων κόστισε στο Ίδρυμα 86 εκατ. ευρώ. Εκεί θα γίνονται μεταμοσχεύσεις των οργάνων, όπως: η καρδιά, οι πνεύμονες, τα νεφρά, το συκώτι και το πάγκρεας. Επίσης στο νέο κτίριο δημιουργείται ειδική πτέρυγα για παιδοκαρδιολογικά και παιδοκαρδιοχειρουργικά περιστατικά, που είναι απομονωμένη. Τέλος, το Ωνάσειο είναι το πρώτο δημόσιο νοσοκομείο που είναι πλήρως ψηφιοποιημένο.

ΥΓ. Ξέρετε, αυτή η μανία των αριστερών με την παιδεία μού έχει δημιουργήσει μια απορία: μήπως, λέω μήπως, θέλουν τον κόσμο αμόρφωτο γιατί έχουν διαπιστώσει ότι όσο πιο μορφωμένος είναι ο ψηφοφόρος τόσο λιγότερες ψήφους τους δίνει; Μήπως;

Ο κ. Ανδρέας Γ. Δρυμιώτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων.
Ανδρέας Δρυμιώτης 09.02.2025

Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ